Tips

Als je zwanger bent moet je nog meer op je gezondheid letten dan normaal. Jouw baby is volledig afhankelijk van wat jij binnen krijgt. 
 
Extra foliumzuur wordt aangeraden vanaf het moment dat je zwanger wilt worden t/m de 10e week van je zwangerschap.
Deze vitamine speelt een belangrijke rol bij de ontwikkeling van het zenuwstelsel. Het kan helpen het zogenaamde "open ruggetje" (spina bifida) te voorkomen. 
 
Drink veel vocht, minimaal 2 liter op een dag. In je zwangerschap heb je veel vocht nodig. Buiten het feit dat je baby dit nodig heeft om zich te ontwikkelen, maak je bijna een liter extra bloed aan. Verder moeten je nieren nu de afvalstoffen van jullie beide verwerken, je helpt ze door veel te drinken. Een extra voordeel is dat het je stoelgang bevordert. 

Zorg voor voldoende beweging. Een goede conditie helpt je bij de bevalling. Heel fanatiek sporten is niet aan te raden, maar rustig aan kan geen kwaad. Je lichaam geeft zelf aan wanneer je teveel doet, dan krijg je pijn in je bekken en harde buiken. Is het sporten niets (meer) voor jou, ga lekker wandelen en pak de fiets. 
 
Eet elke dag verse groenten en fruit. In verse groente en fruit zitten veel belangrijke voedingsstoffen. Verder zitten er ook veel vezels in. Eet het liefst geen voorverpakte groenten en fruit en was ze voor gebruik bepaalde vitaminen en mineralen zijn belangrijk voor de ontwikkeling van je kindje. Bij een gevarieerde voeding met genoeg groenten en fruit haal je voldoende uit je voeding. Voor meer informatie klik hier.

Wil je graag extra vitamines gebruiken omdat je niet zo goed eet neem dan multivitamines voor zwangeren. Het eigen merk van Kruidvat/Trekpleister enz. is prima en goedkoper dan Gravitamon.
 
Oppassen met:
-Rauwe melkse producten en voorverpakte gerookte vis. 
Kazen gemaakt van rauwe melk en melk direct van de koe kun je beter niet gebruiken in je zwangerschap. Er bestaat een kans dat hier listeria in te vinden is. De kans op een listeria infectie is heel klein, maar voorzichtigheid is geboden. Nederlandse kaas mag je gewoon eten en ook de buitenlandse kazen van gepasteuriseerde of gesteriliseerde melk, alleen de kazen met 'au lait cru'(rauwe melk) kun je beter laten staan. 
 
-Rauw vlees en kattenontlasting 
In rauw vlees kan toxoplasmose zitten, dit is een parasiet die ook in katten ontlasting zit. Maak dus geen kattenbakken schoon, draag handschoenen bij het tuinieren, was je groente voor gebruik en eet geen rauw vlees. 
 
-Orgaanvlees, (vnl. lever) 
In lever en ander orgaanvlees zit veel vitamine A. Inname van grote hoeveelheden vitamine A in de zwangerschap verhoogt het risico op aangeboren afwijkingen. Eén boterham met leverworst of paté kan geen kwaad. 
 
-Medicijnen 
Gebruik geen medicatie zonder overleg met je huisarts of verloskundige. Ook geen medicijnen die je zonder recept kunt krijgen. Vertel je huisarts altijd dat je zwanger bent als hij/zij een medicijn voorschrijft. Paracetamol mag je met mate gebruiken maar beperk het zo veel mogelijk.
 
Rook niet in je zwangerschap. Probeer echt te stoppen voor je kind. Elke keer als jij een sigaret opsteekt krijgt je kindje minder bloedtoevoer via de placenta. Je kind blijft achter in groei en heeft meer kans te sterven rond de geboorte dan een kind van een moeder die niet rookt. 
 
-Alcohol 
Het is het beste om geen alcohol te gebruiken tijdens je zwangerschap. De alcohol gaat door de placenta naar je kindje. De lever van je kind is nog onrijp en kan het dus niet zelf verwerken. 
 
-Drugs 
Gebruik geen drugs in de zwangerschap. Zowel hard als softdrugs zijn slecht voor je kindje. De kans op sterfte rondom de bevalling is verhoogd en je kind komt verslaafd ter wereld en moet na de geboorte afkicken. 
 
-Contact met schadelijke stoffen 
Wees voorzichtig met stoffen zoals verf op terpentinebasis, ongediertebestrijdingsmiddelen, chemicaliën.